Wednesday, February 9, 2011

PANASONIC SOPHIA

Siang tadi aku baiki sebuah tv 21 inci berjenama Panasonic Sophia kerosakkan protek pada bahagian regulator.Seperti biasa aku check voltag regulator pada condenser 220uf 160v kalau tak silap aku dan aku dapati hanya  ada 60 volt lebih kurang,kemudian aku check kondenser tapi masih okey.Aku buntu seketika aku lihat led berkelip-kelip,rupanya protek.Ini lah akibat bila tombol pada function suis rosak dijoloknya dengan paku atau sebarang objek lain dan terjolok kat mana-mana menyebabkan shock pada bahagian tertentu.Aku terus mencari dan jumpa kerosakkan pada transistor Q850 dan Q851 berlaku kebocoran selepas di ganti terus okey tapi bukan
setakat itu sahaja terdapat garisan putih dibahagian atas screen dan seterusnya aku ganti sebuah condenser C452 bernilai 100uf 50v bila dicheck okey lagi tapi aku ganti yang baru....beres...



1 comment:

Anonymous said...

tv plasma samsung bunyi berdesik dan disusuli bau hangit ketika baru mula on power supply, then saya off power supply. then after 10 minutes, saya on balik satu rumah black out, dan ada bau hangit. knp ngn tv saya. tlg kalau blh bg pndgn? tq very much.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram