Saturday, February 5, 2011

TV CHINA IC VERTICAL SELALU MELETUP

Satu perkara yang kita temuai pada tv china tak kira apa jenama pun ic vertikal short bila ditukar baru short lagi dan begitulah seterusnya.Permasalah ini selalu aku temui baru sekarang aku temui puncanya.Siang tadi aku baiki tv china berjenama Akra ic vertikalnya hancur,aku naik bingung mengapa sampai begitu sekali padahal voltej regulatornya tak lebih (lonjakkan) aku ganti yang baru dan aku try semuanya
okey jer aku tengok tapi aku waspada dan tiba-tiba aku tengok ada perubahan pada screen tv sekejap membesar dan normal,aku periksa regulatornya memang tak stable adakalanya menjangkau 140v terkejut aku...patut pun ic vertical boleh pecah dan punca utamanya ialah transistor A1015 dekat dengan opto dan terus aku ganti.Setiap kali berjumpa masalah seperti ini aku syorkan ganti transistor tersebut walaupun tak rosak.


3 comments:

Nugroho said...

makasih infonya ...

Blogger said...

Trimakasih juga buat sahabat,moga selalu bertambah ilmunya.

MbahAgus BlogSpot said...

Aku sampai pusing gan..
Makasih infonya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram