Tuesday, June 4, 2013

PHILIPS LCD SUPER CRISTAL 42 INCI KENA PETIR

Akibat   kecuaian pengguna yang tidak peka tentang bahayanya kilat atau juga di sebut petir ,jangan sesekali tinggalkan plug 3 pin pada plug eletrik ketika meninggalkan rumah ketika bercuti atau ketika musim hujan kerana kesanya sama walaupun peralatan eletrik tidak digunakan.
Beberapa hari lepas aku ada menerima sebuah tv lcd berjenama philips 42 inci( 42pfl3609/98)   yang mati kerana kilat,kilat itu berlaku lebih kurang 20 meter sahaja dari jarak tuan empunya tv.Aku buka penutup tv tersebut dan meninjau pada area inverter board.

Pada pandangan kasar tak ada kesan langsung,setelah di amati ada buah perintang mikro yang terbakar berdekatan dengan perintang yang bernombor 223(22k),perintang dalam nilai yang rendah sebagai fius atau untuk protection.
Semua kawasan yang berkaitan sudah di siasat,yang rosak 2 buah perintang bernilai 4R7 dan ic FSQ510.


Sistem ini menggunakan relay yang di kawal sepenuhnya dari board kedua,cara memeriksa samada power sudah bekerja atau belum sila periksa supply 3.3 vort(mark pada soket pin),jika supply 3.3volt sudah ada lalu sambungkan soket ke board,insyallah semuanya adalah ketentuanNYA...moga sukses.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram