Tuesday, January 18, 2011

TV JVC AV-14U17

Kerosakkan tv ini menurut kata tuan dia tak hidup,aku try on tv ni ternyata memang tak hidup tapi power  lednya menyala dan berkelip-kelip mungkin protect.Aku buka penutup belakang aku periksa bahagian power regulator memang ada tapi drop sampai 90v lebih kurang la,tv ni mengunakkan STR W5753A  ..ini mesti ada benda yang shock,aku jumpa transistor horizontal yang buat hal ianya bersaiz kecil aku lupa nombornya,oleh sebab tv ni
hanya 14 inci sahaja aku gantikan dengan D1555 terpaksa modified sebab saiznya besar,aku cuba hidupkan semula tv tu dan memang hidup beberapa saat lepas tu protect pulak aku entuh transistor horizontal ada terasa panas....lalu aku cuba beli flyback sebab tak de benda nak di check untung sabut timbul,aku cuba cari kat kedai sparepart tapi tak ada nombor Flyback tersebut ialah QQH0218-001 tapi ada satu kedai tu dia bagi nombor lain katanya kalau tak jadi (tak boleh guna) hantar balik.Sebelum aku pasang aku kena check betul-betul mahu kat kaki pin heather keluar sampai seratus volt mampus la picture tube tu,aku pateri semua pin hanya pin heather aku tinggalkan,aku on tv Alhandulillah hidup dengan baik cuma gelap jer sebab belum sambung pin heather,aku periksa volt pada pin tersebut .....tak kurang dan tak lebih enam volt...aku pateri dan nampaklah raster....


FLYBACK DATAPIN JVC- QQH0218-001 GANTI QQH0021-001 
1-COL
2-+B IN
3-40V/NC
4-NC
5-25V
6-GND
7-HEATHER/AFC
8-ABL
9-HB/RGB SUPPLY
10-GND                

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram