Wednesday, December 22, 2010

TOSHIBA 29 INCI TAK HIDUP

  Sebuah tv Toshiba 29 inci yang aku terima tiga hari lepas katanya tak hidup aku masukkan soket ke plug dan on kan suisnya ternyata memang tak hidup.Aku buka penutup belakang,perkara yang mula-mula aku check adalah bahagian power iaitu condeser 450uf,400 volt dan sah ada lepas tu dekat power regulatornya pun ada juga.Aku periksa transistor horizontal D2553 ianya short...aku tukar dan on tv dan ianya beroperasi sepenuhnya.Aku try lebih kurang lima minit tiba-tiba kedengaran letupan aku amati  punca dari cap UHT,aku
tanggalkan aku bersihkan.Aku pasang kembali tapi masih meletup...tanpa membuang masa aku potong kabelnya
aku sambung seperti mana biasa yang telah aku ajarkan ianya normal....satu perkara yang korang perlu tahu condenser yang berdekatan dengan str yang bernilai 2.2uf,160v harus lag diganti untuk mengelakkan loncatan
regulatornya.






2 comments:

Anonymous said...

bagus blog ini
tp macam mana mau tahu transistor itu rosak.
klu cek guna meter tu bagai mana caea dia

Blogger said...

Pertama kita kena ada asas elektronik,belajar mengenal jenis2 transistor(ada damper diode atau tak).Belajar asas penggunaan multimeter.Banyak belajar dari orang yg lebih tahu...pendekkan cerita,laraskan meter pada skala x10 kemudian periksa c dengan e diode,kemudian terbalikan b dengan e.Kalau jarum meter itu berada pada penghujung makna trs tu short,kalau jarum meter berada pada angka 5 bermakna trs itu ok lagi...tapi kalau ada damper diode lain pulak..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram