Tuesday, April 19, 2011

TV SHARP TAK OSC HORIZONTAL

Sebuah tv sharp yang menggunakan ic osc regulator TEA2261.Penyakit asal tv ni ialah tak hidup setelah ditukar transistor regulator,Tea2261 dan resistent 4.7 ohm(6watt).Tapi led hanya bertukar hijau sekejap sahaja.Aku periksa transistor horizontal dan horizontal output pada ic TDA8362 ternyata semuanya
okey.Lama juga aku pikir,apa lagi yang tak okey,seperti biasa aku periksa pada transformer kecil kat bahagian horizontal ada bekalan kuasa pada bahagian primary tapi pada secondary tak ada,rupanya ini punca kerosakannya.Aku selongkar pada board tv yang terpakai,Alhamdulillah....aku ganti dan semuanya terhasil.




1 comment:

Unknown said...

TV SHARP C -20F5
regulator IC TEA2261 . R712 Itu nilainya brpa? soalnya gosong akibat konslet R120k dengan kapasitorU560.
tolong penjelasannya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram