Tuesday, December 6, 2011

TV SAMSUNG FLAT SCREEN-21N30MJ

Tv samsung flat screen 21inci kerosakkan asalnya ialah protek pada bahagian regulator.Setelah di periksa punca kerosakkan ialah lebihan regulator atau lonjatan regulator.Cara yang paling terbaik ialah dengan melepaskan pada bahagian C transistor horizontal dan sambungkan sebuah mentol 100watt sebagai load pada kondenser regulator output(47uf,160v) atau simillar.
Setelah dihidupkan  didapati lonjatan regulator  sehingga melepasi 150v,pada dasarnya regulator yang sepatutnya dibekalkan ialah 125v atau sesetengah model 135v sahaja.Kebiasaan kerosakkan pada tv samsung ialah resistence 123k(125v),133k(135v).Tanda tanda protek kebiasaan boleh dilihat pada kelipan led.Setelah resistence ditukar tv berjasa dihidupkan,tapi timbul  pula masalah baru,verticalnya menjadi memanjang pada bahagian atas dan bawah menyebabkan sukar untuk membaca sarikata.

Ic vertikal yang yang digunakan ialah LA78040,rasa malas pula nak buka service mode lalu aku mengambil keputusan modified sahaja.Cara yang selalu guna ialah tukar nilai resistence yang turun ke ground.Lihat pada diagram dibawah.
Nilai asal resistencenya 1ohm(R302),setelah puas mencari nilai yang bertepatan akhirnya aku temui 1.68ohm.Alhamdulillah vertikal sudah normal kembali.




3 comments:

PALING SUPER AMPUH said...

Waah Mantep Tenan Pak dhe !!!!!!

Blog ini cukup ramai sekali,penataannya juga cukup bagus ditambah dengan artikel yang bagus pula,sungguh sangat sempurna !!! Salam Kenal !!!
Jangan lupa berkunjung ke blog saya
Terima kasih.

Corn11 said...

Saya ada problem tv panasonic T-Tau. bila adjust contrast or brightness picture drop at vertical dan jika di adjust terus tv automatic off. apa masaalah nya tu tok nujum???

msg
ShamshulJ TV doktor.

Blogger said...

Mungkin permasalahan yang berpunca dari bahagian ABL,periksa perintang yang keluar dari pin FBT(abl)...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram