Wednesday, April 6, 2011

MENGENAL FORMAT VIDEO

VIDEO8
Format video 8 telah dilancarkan di pertengahan tahun 1980an oleh syarikat Sony.Ia adalah yang pertama dalam bentuk Mini Tape untuk camcoder.Resolusi horizontal bagi format video 8 adalah berkadar 240 baris sama dengan VHS.Pada awalnya
kualiti bunyi video 8 adalah lebih baik dari VHS tapi kemudian menjadi sama seperti
VHS.Format video 8 mendapat sambutan hangat dari pengguna kerana bersaiz kecil dan menyamai format VHS.Satu lagi format video telah dikeluarkan iaitu Compact VHS atau VHS-C tapi kurang mendapat sambutan kerana  tidak boleh dimainkan semula pada pemain video,terpaksa menggunakan adapter  dari camcoder ke VCR.Resolusi video 8 adalah sama dengan VHS.


Hi 8
Hi 8 adalah format video yang lebih tinngi resolusinya dari video8 dan ada pesaingnya iaiti S-VHS,kedua-duanya
adalah sama resolusi horizontalnya berkadar 400 baris.Hi8 camcorder adalah menjadi kegemaran pada jurukamera amatur sahaja kerana peralatannya ringan dan mudah dibawa untuk tujuan rakaman atau penyiaran ke television.Hi8 adalah sama seperti S-VHS kerana menggunakan tape yang berkualiti tinggi untuk mendapat mutu rakaman yang baikakaman ,pengguna boleh memilih tiga tahap rakaman,30,60 dan 120 minit .Penemuan baru mengantikan Hi 8,iaitu digital 8 dan mini DV.


Digital 8

Format Digital8, juga dikenali sebagai D8, diperkenalkan pada akhir tahun 1990 dan diganti  Sony analog Video8 dan Hi8format.
Digital8 adalah format peralihan yang merupakan kompromi antara digital MiniDV format dan ada 8mm's format Sony.Digital8 menggunakan codec digital yang sama dengan MiniDV tetapi dalam kaset 8mm tradisional. Digital8 adalah mundur-serasi dengan format 8mm yang sebelumnya yang merupakan keuntungan bagi pengguna Nokia yang ada.
Digital8 adalah bukan pemain kuat di pasaran video digital - MiniDV dominan.

mini DV
MiniDV adalah format pita video digital yang, untuk sementara, adalah format yang paling popular untuk kamera home video. MiniDV menggunakan mampatan yang sama dengan DV .
kaset MiniDV adalah 65 x 48 x 12 mm. Record masa 60 minit (bermain standard) atau 90 minit ( long play).80/120 kaset minit juga disediakan.
MiniDV juga boleh digunakan untuk menyimpan data-data lain dengan bantuan perangkat lunak yang bersangkutan. kaset MiniDV boleh menyimpan data sekitar 13GB od dengan cara ini.MEDIA COLLEGE.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram