Thursday, March 3, 2011

SUCKER PUMP

Sucker Pump atau penyedut timah,mari kita mengenal secara lebih dekat rupa dan cara
menggunakannya.Bagi adik-adik yang masih sekolah atau mereka yang rasa-rasanya nak tukar bidang boleh baca artikel ni,bukan apa ada ilmu kena kongsi dengan orang lain,bahagi dan tunjuk ajar barulah subur dan dapat keberkatan,tak kira apa jenis ilmu pun asalkan yang baik dan bermunafaat.


Untuk permulaan mari kita mengenal  apa itu sucker pump.Guna alat ini untuk menyedut timah yang telah dicairkan dengan soldering.Setiap barang yang hendak ditukar setelah mengenal kerosakkannya haruslah dibuang terlebih dahulu  dengan menggunakan  soldering  dan penyedut.

Ini lah rupa soldering pump(disoldering pump) ia ada berbagai jenis dan saiz namun fungsinya sama.Cara penggunaannya memang mudah namun memerlukan kemahiran.Semasa mencairkan timah dan proses penyedupan haruslah seiring kerana jika terlalu  lama meletakkan hujung soldering pump pada pateri akan menyebabkan kerosakkan pada muncung tersebut.

Gambar dibawah adalah gabungan pateri dan soldering pump,ia memudahkan kerja kerana tak memerlukan dua alat dalam satu masa.


Walau bagaimana pun pengalaman itu amat penting,kerana ilmu sahaja tak mencukupi  ia perlu diganding bersama pengalaman  untuk berjaya,itu saja untuk mengenal alatan atu tool tunggu pada seterusnya.....






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram