Friday, June 8, 2012

BAGAIMANA KOMPRESOR BEROPERASI


Lihat bagaimana pemampat yang berbeza bekerja
Kebanyakan sistem penyejukan, dari penghawa dingin kediaman penyejuk perdagangan dan perindustrian yang besar, menggunakan proses penyejukan yang dikenali sebagai kitaran pemampatan wap.
     

Di tengah-tengah kitaran pemampatan wap adalah pemampat mekanikal. Sebuah pemampat mempunyai dua fungsi utama: 1) untuk mengepam pendingin melalui sistem penyejukan dan 2) untuk memampatkan gas bahan penyejuk dalam sistem supaya ia boleh memeluwap kepada cecair dan menyerap haba dari udara atau air yang disejukkan atau sejuk (Lihat "Cara Kerja" seksyen artikel "Engine Chillers Gas" untuk penjelasan kitaran pemampatan wap).Terdapat banyak cara untuk memampatkan gas.
  


Oleh itu, banyak jenis pemampat telah dicipta selama ini. Setiap jenis menggunakan kaedah tertentu dan kadang-kadang benar-benar bijak untuk tekanan penyejuk wap. Lima jenis pemampat yang digunakan dalam sistem pemampatan wap salingan, Rotary, Centrifugal, Skru dan Tatal.Pemampat salinganSebuah pemampat salingan menggunakan tindakan salingan omboh di dalam silinder untuk memampatkan penyejuk. Apabila omboh bergerak ke bawah, vakum dicipta di dalam silinder. Kerana tekanan di atas injap pengambilan adalah lebih besar daripada tekanan di bawah, injap masuk dibuka secara paksa dan penyejuk disedut ke dalam silinder. 


Selepas omboh mencapai kedudukan bawah, ia mula bergerak ke atas. Injap pengambilan ditutup, memerangkap pendingin di dalam silinder. Seperti omboh terus bergerak ke atas, ia memampatkan bahan pendingin, meningkatkan tekanan di. Pada titik tertentu tekanan yang dikenakan oleh bahan pendingin memaksa injap ekzos untuk membuka dan pemampatan bahan penyejuk mengalir keluar dari silinder. Apabila omboh sampai-kedudukan yang paling atas, ia mula bergerak ke bawah lagi dan kitaran ini akan berulang.Pemampat berputarDalam sebuah pemampat putar penyejuk dimampatkan oleh tindakan berputar guling di dalam sebuah silinder. 


Roller berputar sipi (off-tengah) disekeliling batang supaya sebahagian daripada roller sentiasa bersentuhan dengan dinding bahagian dalam silinder. Bilah spring yang dipasang sentiasa menggosok terhadap roller. Dua titik sentuhan mewujudkan dua kawasan terkedap jumlah berterusan berubah-ubah di dalam silinder. Pada titik tertentu dalam putaran roller, pelabuhan pengambilan terdedah dan kuantiti bahan pendingin disedut ke dalam silinder, mengisi salah satu kawasan berkedap. Sebagai roller terus berputar isipadu kawasan penyejuk menduduki dikurangkan dan penyejuk dimampatkan. 


Apabila injap ekzos terdedah, penyejuk tekanan tinggi memaksa injap ekzos untuk membuka dan penyejuk dilepaskan. Pemampat berputar sangat cekap kerana tindakan mengambil dalam penyejuk dan memampatkan penyejuk berlaku serentak.Skru KompresorPemampat skru menggunakan sepasang rotorsAs helik rotor berputar mereka intermesh, seli mendedahkan dan menutup ruang interlobe di hujung yang rotor. Apabila ruang interlobe pada akhir pengambilan membuka, penyejuk disedut ke dalamnya. Sebagai rotor terus berputar penyejuk menjadi terperangkap di dalam ruang interlobe dan terpaksa di sepanjang rotor. Jumlah ruang interlobe berkurang dan penyejuk dimampatkan. 


Pemampatan bahan penyejuk wujud apabila ruang interlobe sampai ke hujung lain. (Lelaki dan perempuan) di dalam ruang yang tertutup.Pemampat emparPemampat empar menggunakan tindakan berputar roda pendesak untuk mengenakan daya empar bagi penyejuk di dalam ruang pusingan (volut). Penyejuk disedut ke dalam roda pendesak melalui pengambilan yang besar dan aliran pekeliling antara yang pendesak. Pendesak memaksa penyejuk keluar, mengenakan daya emparan pada penyejuk. Sejuk ini ialah tekanan kerana ia dipaksa terhadap sisi volut itu. 


Pemampat empar adalah sangat sesuai untuk memampatkan bahan pendingin dalam jumlah yang besar kepada tekanan yang agak rendah. Daya mampatan yang dihasilkan oleh roda pendesak adalah kecil, jadi penyejuk yang menggunakan pemampat empar biasanya menggunakan lebih daripada satu roda pendesak, disusun dalam siri. Pemampat empar adalah wajar bagi reka bentuk yang ringkas dan beberapa bahagian yang bergerak.Pemampat tatalDalam penyejuk pemampat scroll dimampatkan oleh dua lingkaran cakera diimbangi sarang bersama-sama. Cakera atas adalah pegun manakala cakera yang lebih rendah bergerak dalam fesyen orbit. Tindakan yang mengorbit cakera lebih rendah di dalam cakera pegun mencipta ruang termeterai jumlah yang berbeza-beza. 


Penyejuk disedut melalui pelabuhan masukan pada perimeter tatal itu. Kuantiti bahan pendingin menjadi terperangkap dalam satu ruang yang berkedap. Sebagai cakera mengorbit ruang tertutup yang mengandungi bahan pendingin dipindahkan ke pusat cakera dan isipadu berkurang. Sebagai kelantangan menurun, penyejuk dimampatkan. Penyejuk mampat dilepaskan melalui pelabuhan di pusat cakera atas. Pemampat tatal tenang, licin-unit operasi dengan nisbah kecekapan yang paling tinggi daripada semua jenis pemampat. Mereka yang biasa digunakan dalam sistem automobil penghawa dingin dan penyejuk komersial.
SOURCE

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram