Sunday, January 16, 2011

PENYELENGGARAAN KOMPUTER

Komputer, seperti kereta, rumah, dan peralatan, memerlukan penyelenggaraan rutin untuk tetap berfungsi dengan baik. Mujurlah, menjaga komputer anda terpelihara dengan baik bukanlah tugas yang memakan masa kerana sebahagian besar pekerjaan boleh sepenuhnya automatik.


Ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk menjaga komputer anda teratur dan berjalan lancar:
Mengatur fail dan folder . Jika anda menyimpan semua fail dalam folder tunggal, dengan cepat dapat menjadi berantakan, sehingga sukar untuk mencari file tertentu ketika anda memerlukannya. Cari tahu bagaimana cara cekap mengatur dan menelusuri folder yang mengandungi banyak fail, serta bagaimana untuk mencari seluruh komputer anda untuk file tertentu.
Tentukan bagaimana membuka folder . Microsoft Windows XP memaparkan folder menggunakan paparan standard berdasarkan jenis fail dalam folder tersebut. Misalnya, anda folder My Pictures menunjukkan thumbnail secara lalai, tetapi anda boleh menukar paparan untuk hanya memaparkan nama fail. Anda juga boleh menyesuaikan paparan untuk semua folder pada komputer anda.
Padam fail anda tidak perlu lagi . Untuk mengelakkan komputer anda dari kehabisan ruangan simpanan, itu idea yang baik untuk memadam fail yang anda tidak perlu lagi. Windows XP bergerak dihapuskan fail ke Recycle Bin, di mana anda boleh memulihkan mereka atau memadamnya secara kekal.
Padam program yang tidak perlu lagi . Program-program sampah yang tidak terpakai ruang dan dapat melambatkan komputer anda. Jika anda memasang sebuah program dan kemudian memutuskan bahawa anda tidak memerlukannya, anda perlu memadam itu untuk menjaga komputer anda berjalan lancar.
Sebahagian aspek penyelenggaraan komputer boleh diotomatisasi dengan menghabiskan beberapa minit untuk menyediakan komputer anda:
Membuat komputer anda lebih selamat . Pelajari empat langkah untuk membantu melindungi komputer anda dari ancaman internet.
Tetap up to date secara automatik . Microsoft secara berkala mengeluarkan update untuk Windows XP dan program Microsoft yang lain untuk meningkatkan prestasi mereka dan keselamatan. Anda boleh menetapkan komputer anda untuk secara automatik menerima dan memasang kemas kini ini.
Menetapkan jam anda secara automatik . Seiring waktu, jam komputer anda boleh menjadi beberapa minit cepat atau lambat.Cari tahu bagaimana untuk menjaga jam anda disegerakkan dengan jam kerajaan.
Konfigurasi Windows XP pengurusan kuasa . Anda boleh mengkonfigurasikan bagaimana komputer anda menggunakan kuasa untuk mengurangkan penggunaan elektrik anda dan, pada komputer mudah alih, memanjangkan masa pakai bateri.
Beberapa tugas penyelenggaraan harus dilakukan setiap minggu atau setiap bulan. Anda harus rutin melakukan langkah-langkah untuk menjaga komputer anda berjalan seperti baru:
Lakukan rawatan berkala . Jika komputer anda tampak lebih lambat dari saat itu masih baru, anda dapat mengikuti langkah-langkah untuk memperbaiki prestasi.
Cari download percuma untuk Windows XP . Ada ribuan game percuma, utiliti, dan alat-alat produktiviti yang terdapat di Internet.Ikuti panduan ini untuk mencari muat turun yang besar yang boleh membantu anda menjaga komputer anda.
Back up fail anda . Jangan risiko kehilangan fail penting jika komputer anda gagal. Buat salinan sandaran dari fail anda, termasuk muzik, dan imej, dengan menggunakan hard drive luaran sehingga anda dapat memulihkan mereka jika perlu. Anda bahkan boleh mengotomatisasi proses backup sehingga file anda dilindungi, bahkan jika anda terlalu sibuk untuk secara manual kembali mereka.(Jika anda menggunakan Windows XP Home Edition, anda perlu memasang perisian bebas sandaran .)
Menyalin fail ke CD . Adakah anda perlu membuat salinan sandaran atau pemindahan fail yang terlalu besar untuk e-mel, CD-R dan CD-RW menyediakan kos-rendah dan cara yang mudah untuk menyimpan gambar-gambar.
Kod ini dan tips akan membantu anda menjaga komputer anda teratur dan berjalan dengan lancar selama bertahun-tahun yang akan datang, membolehkan anda untuk mendapatkan hasil maksimum dari pelaburan anda.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WARNING

AWAS JANGAN MENCUBA KALAU ANDA
BUKAN SEORANG JURUSERVIS

Popular Posts

service manual dan diagram